JOURNALIST

Als freelance journalist schrijf ik verhalen voor de Leeuwarder Courant en het Algemeen Dagblad. Daarnaast publiceren onder meer het Dagblad van het Noorden, De Voetbaltrainer en Het Parool mijn artikelen.

Een verhaal spreekt de juiste doelgroep aan. Of het nu om een verslag, achtergrondartikel, interview of reportage gaat. Inderdaad: dat klinkt als een open deur. Toch missen teksten op dit punt regelmatig hun uitwerking. En dat is zonde, want een goede voorbereiding voorkomt een hoop problemen.

Ken je lezers

Voor het bereiken van de doelgroep, is een eerste stap is dat een freelance journalist zijn lezers kent: voor wie schrijf ik de tekst? Wat weten de lezers — en wat niet?

Vervolgens wordt een antwoord gezocht op vragen als: wat wil ik met het verhaal bereiken? Moet de tekst bijvoorbeeld enthousiasmeren, aanzetten tot actie, overtuigen of informeren? En welke tone of voice gebruik ik?

Helder en trefzeker

Het stellen van deze vragen werkt vaak al heel verhelderend. Ik vertaal de informatie vervolgens in heldere, trefzekere teksten. In verhalen die boeien en beklijven, en aansluiten op de doelgroep.

Op zoek naar een freelance journalist voor uw medium of organisatie? Neem voor meer informatie contact op.

Deel deze paginaTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Facebook